Olympische sporters lanceren stichting ‘Sport Helpt’

Droomontmoetingen voor ernstig zieke kinderen met topsporters

21 MEI 2014, LOOSDRECHT
Samenvatting
De nieuwe stichting ‘Sport Helpt’ is vandaag succesvol gelanceerd in Princess Hotel Loosdrecht/ Amsterdam. De stichting is opgericht door Tim Jenniskens en Rogier Hofman, beide Olympische hockey medaille winnaars. ‘Sport Helpt’ organiseert in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) droomontmoetingen voor ernstig zieke kinderen met een topsporter van zijn of haar favoriete sport. ‘Sport Helpt’ is het eerste goede doel waarbij alle Nederlandse topsporters zich kunnen aansluiten. Al bijna 250 sporters hebben zich vrijwillig aangemeld die graag iets willen terug doen.

De officiële lancering van de Stichting ‘Sport Helpt’ is succesvol verlopen. Het avondvullende programma in Princess Hotel Loosdrecht/ Amsterdam werd gehost door Frits Sissing. Het walking diner werd verzorgd door Mario Ridder, chef-kok van tweesterrenrestaurant De Zwethheul. Na onder andere een lezing van Maurits Hendriks (NOC*NSF), een kort pianoconcert van Tonny Eyk en een promotiefilm waarin verschillende topsporters aan het woord komen, is de stichting groots ingeluid. Grote namen uit de sportwereld waren aanwezig en zijn erg te spreken over de stichting die droomontmoetingen voor zieke kinderen met topsporters organiseert. Uit de lezing van Maurits Hendriks kwam duidelijk naar voren dat sporters vaak een maatschappelijke verantwoordelijkheid voelen om iets terug te willen doen. Daarom ook niet verwonderlijk dat verschillende goede doelen door sporters in het leven zijn geroepen, echter wel vaak na afloop van sportcarrières vanwege tijdsdruk.

‘Sport Helpt’ is de eerste stichting waarbij alle Nederlandse topsporters zich kunnen aanmelden die graag iets terug willen doen voor de maatschappij. Er zitten geen gebruikelijke ambassadeurs verplichtingen aan vast. Zodra vanuit een kinderarts of een pedagogisch medewerker een aanvraag voor een droomontmoeting binnenkomt, kijkt de stichting welke topsporter in de buurt woont en beschikbaar is. Via het eigen netwerk van oprichters Tim Jenniskens en Rogier Hofman hebben tot nu toe bijna 250 topsporters zich aangemeld bij de stichting, en dit aantal blijft groeien. Wielrenner Laurens ten Dam vertelt enthousiast: “Als het maar even kan dan ben ik er. Omdat het gewoonweg prachtig is om te doen”.

Citaten
"Geweldig om vanavond op zo'n grote wijze de stichting samen met vele Olympische medaille winnaars te kunnen lanceren. Stichting 'Sport Helpt' is nu officieel gelanceerd. Veel dank aan alle betrokkenen die deze avond met ons gevierd hebben. Hopelijk kunnen topsporters samen zoveel mogelijk ernstig zieke kinderen een extra lach bezorgen." Olympisch medaille winnaar en oprichter, Tim Jenniskens
"De stichting is in korte tijd enorm hard gegroeid. We zijn heel blij dat we vanavond 'Sport Helpt' eindelijk officieel landelijk kenbaar hebben kunnen maken. We hopen voor zoveel mogelijk ernstig zieke kinderen een droomontmoeting met een topsporter te kunnen organiseren. Fantastisch om te zien dat zowel de NVK als NOC*NSF ons hierbij ondersteunt." Olympisch medaille winnaar en oprichter, Rogier Hofman
"Voor zieke kinderen is het belangrijk dat ze niet wegzakken in het ziek-zijn. Ze moeten feeling houden met hun omgeving, met hun interesses, hun leven naast de ziekte en hun toekomstdromen. Een 'Sport Helpt'-ontmoeting helpt daar enorm bij. " Oud-voorzitter NVK en kinderarts, Willem Fetter
Over Sport Helpt

Stichting Sport Helpt organiseert droomontmoetingen tussen ernstig zieke kinderen in het ziekenhuis met een ( Olympische ) topsporter van zijn of haar favoriete sport. Ieder kind verdient een glimlach op zijn of haar gezicht; Elke extra lach is een overwinning.

‘Sport Helpt’ vormt een samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK). De aanvraag voor een ontmoeting kan alleen worden gedaan door een kinderarts of pedagogisch medewerker. Het doel van de stichting is om zieke kinderen een positieve impuls te geven in een ontzettend zware periode door middel van een ontmoeting van een topsporter van hun favoriete sport. De stichting is opgezet door de hockeyinternationals Rogier Hofman en Tim Jenniskens, beiden Olympische medaille winnaars. Al meer dan 250 topsporters hebben zich vrijwillig aangesloten. Elke extra lach van een ernstig ziek kind is een overwinning voor deze topsporters.